Auteur Topic: Bouwjaar voertuigen  (gelezen 482 keer)

Offline Rob "de Struner"

• Global Moderator
  • Hero Member
  • Founder DAF Museum
    • Bekijk profiel
    • Lammers Collectie
Bouwjaar voertuigen
« Gepost op: december 29, 2019, 04:57:00 pm »
Ik krijg regelmatig de vraag hoe ik het type en bouwjaar weet van een bedrijfsvoertuig op de sloop, waarvan alle zichtbare kenmerken verdwenen zijn.
Hoe vind ik vaak de gegevens?
Soms niet eens zo moeilijk, maar je moet er wel iets voor doen!! Ik duik de cabine in en ga op zoek. Bij trekkers en bakwagens met ahw. koppeling ligt er nog weleens een kentekenplaat achter de bijrijdersstoel.
Ligt er wat in het dashbordkastje bv. een map met autopapieren (Het kentekenbewijs ligt er nooit in...) maar....wel vaak een Serviceboekje (ook van opbouwers zoals kraan e.d.), groene kaart, keuringsbewijs, afleverbewijs, instruktieboekje of de map zelf waar regelmatig een kentekennummer op staat.
Niets? Dan kijk ik verder: zit er een tacho in? Misschien nog wel met een schijf erin met het kentekennummer erop geschreven. Sleutels met sleutelhanger met nummer? Een leeg tachoschijfdoosje of een verbandtrommel waar het kenteken op staat?
Regelmatig ligt er nog ergens een oude vrachtbrief of douanebriefje die je verder kunnen helpen bij de zoektocht.
Bij echt oude voertuigen zit er soms nog een verweerd deel 111 achter de voorruit.
Helemaal niets gevonden, dan rest de zoektocht naar het typeplaatje, speciale kenmerken en het eventuele vlootnummer.
Dan kijk ik later thuis naar andere forums waar foto's van o.a transportbedrijven op staan.
Foto gevonden van het voertuig..... Bingo, dan heb ik het kenteken!
Soms een hele zoektocht, maar alle informatie bij de foto's die geplaatst worden MOET kloppen!
Kom ik er niet uit?? Dan vermeld ik: Bouwjaar: ca.---
Rob en oude vrachtwagens: een twee-eenheid!
http://www.lammerscollectie.nl/